9d1899ace1deff9fbe790a57431bed25

 اصلاح خاک سفت

 اصلاح خاک سفت

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که کشاورزان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ سفتی خاک است که در نتیجه آن رشد گیاه به خوبی انجام نمی‌گیرد و تمامی سرمایه، وقت و انرژی شما تلف می‌گردد. در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با بهترین روش اصلاح خاک سفت و فواید آن آشنا سازیم تا در صورت نیاز به رفع سفتی خاک بتوانید این کار را به صورت حرفه‌ای و از طریق مجموعه‌ای تخصصی انجام دهید تا گیاهان شما از مزایای آن بهره‌مند گردند. پیشنهاد می‌کنیم برای رونق کشاورزی خود و همچنین آشنایی با روش‌های اصلاح خاک سفت این مقاله را با دقت مطالعه فرمایید.

چرا خاک سفت می‌‌شود؟

قبل از بررسی روش‌هایی برای اصلاح خاک سفت در ابتدا لازم است بگوییم که اصلا چرا خاک سفت می‌شود؟

عوامل بسیار زیادی باعث سفتی خاک می‌گردند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها شخم زدن خاک در زمان داشتن رطوبت و خیسی است که به دلیل رفت و آمد انواع ماشین‌های شخم‌زنی در این زمان، ذرات خاک به یکدیگر می‌چسبند و در نتیجه پس از رفع رطوبت و خشکی خاک، خاک‌ها سفت می‌شوند. جالب است بدانید که در بین انواع خاک‌های موجود در زمین‌های زراعی؛ خاک رس اولین درجه سفتی را به خود اختصاص داده است. برای این که بدانید چرا باید نسبت به اصلاح خاک سفت اقدام نمایید، لازم است با مضرات این نوع خاک آشنا شوید.

چرا خاک سفت می‌‌شود؟

 مضرات خاک سفت

سفت شدن خاک مشکلات بسیار زیادی را برای زمین کشاورزی به وجود می‌آورد که از جمله آن‌ها می‌توان به ذکر موارد زیر پرداخت:

  • شخم زدن سخت خاک
  • سخت شدن رشد ریشه‌ها
  • عدم باردهی کافی گیاهان و محصولات کم
  • سختی خاک‌ورزی
  • از بین رفتن نقش مهم کرم‌های خاکی
  • سختی جذب آب توسط خاک
  • کاهش اکسیژن مورد نیاز خاک
  • جذب کمتر مواد مغذی توسط گیاه
  • هدر رفتن سرمایه، زمان و آب

 مضرات خاک سفت

بنابراین؛ برای رفع این ویژگی‌های منفی از روش اصلاح خاک سفت استفاده می‌شود که توصیه می‌کنیم هرگز بدون کمک گرفتن از متخصصین و با آگاهی محدود دست به انجام این کار نزنید! زیرا؛ بودند کسانی که برای رفع این مشکل مقدار زیادی شن تهیه و به خاک زمین زراعی خود افزودند که نه تنها سفتی خاک از بین نرفت؛ بلکه افزایش هم پیدا کرد. برای دریافت مشاوره شما عزیزان می‌توانید از دانش متخصصین مجموعه سایت گلباران سر سبز کمک بگیرید.

اصلاح خاک سفت چیست؟

همواره پیشگیری بهتر از درمان بوده و شما عزیزان می‌توانید با انجام سالیانه تنها یک بار شخم زدن و عدم انجام شخم زدن خاک مرطوب تا حد زیادی از سفتی خاک جلوگیری نمایید. اما اگر به هر دلیلی موجبات سفتی خاک به وجود آمد؛ شما عزیزان می‌توانید به کمک روش‌های اصلاح خاک سفت  توسط کادر تخصصی سایت گلباران سرسبز، خاک سفت را مجدد به خاک نرم تبدیل نمایید. به طور کلی؛ بایستی بگوییم که فرآیند اصلاح خاک پروسه‌ای است که از طریق انجام آن سفتی خاک به طور کامل رفع می‌گردد‌.

اصلاح خاک سفت چیست؟

اصلاح خاک سفت در سایت گلباران سرسبز

کارشناسان تخصصی موجود در سایت گلباران سرسبز پس از کسب اطلاعات اولیه از زمین شما و بررسی نتیجه خاک ارسالی، بسته به ابعاد زمین کشاورزی انواع راه‌های ممکن مانند افزودن انواع مواد آلی مانند کمپوست، سنگ گچ، پیت ماس، استفاده از دستگاه‌های مختلف هوادهی و غیره را به شما پیشنهاد می‌دهند که به دلیل تخصصی بودن و آزمایش روی کار، در نتیجه عملیات اصلاح خاک سفت انجام می‌گیرد و باری دیگر شاهد رشد درختان و گیاهان خود و محصولات عالی خواهید بود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت ما تماس بگیرید.

فواید اصلاح خاک چیست؟

اما اصلا با اصلاح این نوع خاک چه فوایدی حاصل می‌گردد؟

به کمک فرآیند اصلاح خاک علاوه بر تغییر فیزیکی در ظاهر خاک؛ بافت آن نرم‌تر می‌گردد و میزان مواد غذایی موجود در خاک افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه؛ گیاه به سلامت بیشتری دست پیدا می‌کند. از طرفی دیگر اصلاح خاک سفت باعث قوی‌تر شدن ریشه گیاه، افزایش مقاومت آن در برابر بیماری‌ها می‌گردد.

فواید اصلاح خاک چیست؟

انواع روش‌های مناسب برای اصلاح خاک

بسته به جنس و نوع خاک، متراژ زمین، بودجه و سایر فاکتور‌ها، روش‌های زیر مناسب اصلاح خاک سفت می‌باشند:

  • کاشت گیاه پوششی

برای انجام این روش بایستی در فصول پایانی رشد؛ یک محصول پوششی را به دلخواه انتخاب نموده و در داخل زمین کشاورزی به روش‌های گوناگون مانند حفر عمیق، بذر افشانی، کشت خفته، میان‌کاری و غیره کاشت و پس از زمان گلدهی گیاهان یعنی در فصل بهار آن را به خاک تبدیل نمود تا مواد مغذی فراوانی را به خاک بیفزاید. دقت داشته باشید که گیاهان پوششی باعث کاهش آفات، رفع علف‌های هرز، بازگشت مواد مغذی به دل خاک می‌گردند و این گونه به اصلاح خاک سفت کمک می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، از مشاوره رایگان گلباران سرسبز استفاده نمایید.

  • هوادهی خاک

یکی دیگر از روش‌های عالی برای اصلاح خاک سفت؛ هوادهی خاک است که انجام آن موجب کاهش ایجاد کاه‌گل و در نتیجه رفع سفتی خاک می‌گردد. به عبارتی دیگر به کمک هوادهی و استفاده از دستگاه‌های خاص برای انجام این کار عملیات تفکیک و جداسازی خاک انجام می‌گیرد. در نتیجه؛ باعث افزایش جریان هوا در دل خاک و جذب بهتر آب توسط ریشه‌ها می‌گردد و خاک همیشه تازه و نرم باقی می‌ماند.

  • استفاده از کمپوست

تا اینجا تمامی روش‌هایی که برای اصلاح خاک سفت ذکر نمودیم، نیازمند صرف زمان نسبتا زیادی هستند و عملا خیلی مناسب نمی‌باشند. به همین خاطر در اینجا بهترین روش را بایستی استفاده از کمپوست بنامیم. کمپوست‌ها در اصل یکسری مواد آلی می‌باشند که از پوسانده شدن انواع بقایای گیاهی، حیوانی، زباله‌های مختلف شهری ، لجن و غیره به دست آمده‌اند و به عنوان یک نوع کود غنی و کامل در کشاورزی از آن‌ها کمک گرفته می‌شود. این مواد آلی سرشار از منیزیم، فسفات و سایر مواد مغذی مورد نیاز گیاهان می‌باشند.

انواع روش‌های مناسب برای اصلاح خاک

استفاده از کمپوست‌ها باعث غنی‌سازی خاک و تامین مواد غذایی مورد نیاز آن می‌گردد که در نتیجه موجبات اصلاح خاک سفت را فراهم می‌کند. شما عزیزان می‌توانید در صورت تمایل به تهیه این محصولات در بسته‌بندی‌های مختلف و با وزن‌های گوناگون به سایت ما مراجعه فرمایید.

در هنگام انجام عملیات اصلاح خاک سفت بایستی چه مواردی را در نظر داشت؟

برای انجام تک تک روش‌های ذکر‌شده در بالا ابتدا بایستی جنس خاک مورد بررسی قرار گیرد تا نوع و کمبود‌های آن به طور کامل مشخص گردند. شما می‌توانید انجام این کار تخصصی را به کارشناسان ما در سایت گلباران سرسبز بسپارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ارسال خاک، اصلاح خاک سفت، خرید انواع کود و مواد آلی، خرید انواع تجهیزات و ادوات کشاورزی مورد نیاز خود می‌توانید از طریق شماره های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵ – ۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ با ما تماس بگیرید و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهند تا پاسخ سوالات خود را دریافت کرده و راهنمایی مطلوبی به دست آورند.

همچنین می توانید در خصوص کسب اطلاعات در خصوص گلخانه هیدروپونیک و گلخانه صنعتی با گلباران در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *